VOŠ a SPŠS Rychnov nad Kněžnou
Základní informace o škole Oficiální název: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Oficiální název: Rychnov nad Kněžnou, U Stadionu 1166 Adresa: U Stadionu 1166, 516 01 Rychnov nad Kněžnou Telefon spojovatelka: 494 539 211 Fax: 494 539 233 Telefon učební obory: 494 534 808 Telefon učební obory: 494 534 961 Telefon domov mládeže: 494 534 484 Telefon školní jídelna: 494 534 977 WWW: www.vosrk.cz (www.sou-rk.cz, www.dmrk.cz) E-mail: skola@vosrk.cz Bankovní spojení: 78-9364240217/0100 IČ: 75137011 DIČ: CZ75137011 IZO: 691000107Střední průmyslová škola Rychnov n. Kn.
Střední průmyslová škola v Rychnově nad Kněžnou navazuje na dlouholetou tradici odborného a učňovského školství v našem městě, která sahá až do roku 1881, kdy byl otevřen první ročník ,,průmyslové školy pokračovací". Pro dnešní podobu školy bylo rozhodující usnesení vlády ze dne 9. června 1953, kterým byla v Rychnově nad Kněžnou zřízena Vyšší průmyslová škola strojírenská se čtyřletým studiem zakončeným maturitní zkouškou.
V současné době má škola název Vyšší odborná škola technicko-ekonomická a Střední průmyslová škola a studuje v ní více než 400 studentů, kteří mají k dispozici 20 standardních a odborných učeben, z nichž některé jsou vybaveny audiovizuální technikou. Výuka probíhá převážně v moderně vybavených laboratořích zaměřených na diagnostiku motorových vozidel, CNC stroje, kontrolu a měření, automatizaci a elektrotechniku. V letošním roce byla vybudována počítačem řízená audiovizuální učebna pro výuku cizích jazyků. Součástí školy je také základní informační středisko, kde mohou studenti získávat potřebné informace z knih, odborných časopisů nebo z Internetu.
Pro výuku v oblasti CAD/CAM systémů, výpočetní techniky a informatiky jsou k dispozici dvě nové učebny po 16 počítačových pracovištích a počítače nechybí ani v dalších učebnách, laboratořích a kabinetech. Všechny prostředky výpočetní techniky ve škole jsou zapojeny do lokální počítačové sítě Novell s optickým páteřním vedením, připojeny na Internet a na výkonné síťové tiskárny a plotry. Učebny s počítači jsou studentům k dispozici každý den i po vyučování až do 18 hodin.
Ve škole je ve spolupráci s firmou 3E Praha zřízeno autorizované školicí centrum konstruktérských systémů Cadkey a Surfcam, školicí středisko firmy SIEMS & KLEIN zaměřené na měření a diagnostiku motorových vozidel, středisko měření emisí pro zážehové a vznětové motory a středisko pro ICT vzdělávání pedagogů. Více než desetiletou tradici mají také dvouleté kurzy v oboru Ekonomika - ceny a odhady motorových vozidel.
Studenti mají pro své sportovní vyžití k dispozici školní sportovní halu, v sousedství školy je sportovní areál s hřišti na kopanou, odbíjenou, s tenisovými kurty, kuželnou a umělou ledovou plochou. Pro kulturní vyžití je ve městě kino, divadlo, knihovna a galerie. Město Rychnov n. Kn. je dopravně velmi dobře přístupné. Do školy je možné dojíždět autobusy i z přilehlých oblastí okresů Ústí nad Orlicí a Náchod nebo vlakovými spoji ze směrů Hradec Králové a Letohrad.
Vyšší odborná škola technicko-ekonomická
Tato škola navazuje na dnes již 50 letou tradici střední průmyslové školy a sdílí s ní i společné budovy. Vyšší odborná škola technicko-ekonomická byla zřízena v roce 1996, ale už před tím probíhalo od roku 1992 experimentální ověřování vyššího studia v oboru Strojírenský management. Při koncipování studia bylo využíváno zkušeností především nizozemských vysokých odborných škol a bylo využito celé řady projektů v rámci mezinárodní spolupráce.
Cílem vyššího studia je zhruba během tří let poskytnout studentům takovou kombinaci teoretických a praktických dovedností, které jim umožní po vystudování úspěšně se ucházet o funkce středních a vyšších vedoucích pracovníků. Díky své výrazné praktické orientaci a cílům se liší od tradičního vysokoškolského studia i od mnohých stávajících bakalářských studijních programů. Svou nabídkou se snaží oslovit ty absolventy středních škol, kteří nemají ve svém dalším profesním životě ty nejvyšší ambice a nemají příliš velký zájem o proniknutí do velice hlubokých teoretických detailů.
Vyšší studium nejen zprostředkovává studentům dostatek základních teoretických znalostí, potřebných pro jejich aplikaci v profesním životě, ale vybavuje je dostatečně po jazykové stránce a seznamuje je i s nezbytnými komunikačními a řídícími dovednostmi tak, aby byli schopni samostatné práce i řídící práce v týmu.
Studium je určeno pro maturanty všech typů a druhů středních škol, kterým reálně zvyšuje stupeň vzdělání.
Organizace studia je velmi podobná organizaci vysokoškolského studia. Studijní program je rozfázován do zimních a letních období, zakončených zkouškovým obdobím. Odpadá důraz na průběžnou kontrolu výsledků studia, používané metody výuky odpovídají věku studentů i obecným cílům studia a podporují odborný i osobnostní růst studentů. Výuka probíhá formou přednášek, cvičení a praktických seminářů.
Koncepce studijních programů, nižší počet vyučovacích týdenních hodin a i používané didakticko-pedagogické metody vytvářejí na rozdíl od středoškolského studia či pomaturitního studia dostatečný tlak na samostatnou práci studentů.
Integrální součástí studia je jako zcela nový prvek souvislý studijní pobyt v praxi tj. zpravidla pětiměsíční souvislá praxe, realizovaná školou ve firmách a institucích. Zkušenosti při tom tvrdí, že pro dosažení cílů praxe, hlubšího seznámení se s problematikou a nabytí praktických zkušeností a poznatků je vhodné, aby praxe trvala alespoň čtyři měsíce. Doba praxe pěti měsíců poskytne praktikujícímu studentovi možnost začlenit se do prostředí natolik, aby byl po absolvování studia ihned schopen samostatné pracovní činnosti.
Studium je zakončeno absolutoriem, založeným na obhajobě absolventské práce a odborné zkoušce ze stěžejních odborných předmětů. Absolventská práce je založena na řešení reálného problému, existujícího v instituci, v níž student během studia praktikoval.
Studenti VOŠ využívají stejných učeben, laboratoří a dílen jako žáci SPŠ. Škola rovněž spolupracuje s Hogeschool Alkmaar v Holandsku. Nejlepší studenti mají možnost absolvovat pětiměsíční odbornou praxi ve strojírenských firmách v holandském Alkmaaru.
Celostátní partneři
Celostátní záštity
- Mgr. Ondřej Liška, ministr školství, mládeže a tělovýchovy
- JUDr. Vlasta Parkanová, ministryně obrany
- generálporučík Ing. Vlastimil Picek, náčelník Generálního štábu AČR